IDEA
Przedmiotem opracowania jest hala sportowa w Słupsku. Głównym założeniem w projekcie było zaproponowanie obiektu na swój sposób ikonicznego – rozpoznawalnego, o szczególnym, lecz jednocześnie stonowanym, surowym wręcz wyrazie – odmiennym stylistycznie od sąsiadującego aquaparku oraz wpisującym się w krajobraz i kontekst kulturowy regionu Pomorza.  Integralnym elementem założenia jest więc charakterystczna wielofunkcyjna wieża z przestrzeniami administracyjno-społecznymi oraz poziomem widokowym.

OPIS INWESTYCJI
W projekcie założono realizację przedłużenia ul. Św. Klary w stronę ul. Grunwaldzkiej, do ronda, wzdłuż którego zlokalizowano projektowaną halę sportową. Wejście główne do budynku zaprojektowano od strony zachodniej, w bliskiej relacji z parkingami obsługującymi istn. aquapark. Parking obsługujący projektowany obiekt zlokalizowano od jego strony zachodniej, przy istn. obecnie ul. Św. Klary – od tej strony przewidziano też wejścia dla drużyn. Obszar parkingu objęty jest obsługującym go systemem kładek, wydzielającym przestrzennie kompleks sportowy od przestrzeni zewnętrznej.
Zaprojektowana została wielofunkcyjna hala sportowa o wymiarach głównych 85,1m x 50,1m, na 2872 miejsc stałych dostępnych bezpośrednio z poiomu wejścia głównego; oraz do 744 miejsc składanych, dostępnych z poziomu -1 (poziom zaplecza, szatni etc). Miejsca te po złożeniu (wycofaniu) umożliwiają zorganizowanie imprezy masowej, targów etc. Hala podzielona jest na poziomy:

  • Poziom 0 – wejścia głównego zawiera foyer wejściowe z bileterią / szatnią dla widzów – o dostępie publicznym. Z częsci publicznej można dostać się do wieży oraz węzłów sanitarnych na poziomie -1, a także do części półpublicznej – z kontrolą dostępu w trakcie imprez masowych.
  • Poziom -1 – wejścia dla zawodników – wyposażony jest w węzły sanitarne, szatnie dla zawodników z podziałem: na drużyny oraz klasę rozgrywek (wszystkie szatnie wyposażono natomiast w saunę) oraz szatnie dla trenerów, sędziów, pomieszczenia obsługi medycznej, pomieszczenia techniczne, magazynowe obsługi boisk sportowych. Przewidziano pomieszczenia zapasowe do dowolnej aranżacji (siłownia, klubik, sala gier towarzyskich).
  • Poziom +1 – poziom administracyjno-VIPowski. Zawiera przestrzenie biurowe i konferencyjne oraz lożę VIP.
  • Poziom +2 – techniczny, m.in. dźwigownia, wentylatornie.
  • Wieża – składa się z 9 poziomów, na których proponuje się pomieszczenia społecznoadministracyjne (sale tańca, gimnastyczne, kafeteria, kuchnia, pomieszczenia administracyjne) oraz
    łącznik z aquaparkiem na poziomie +1. Wieża może działać też niezależnie od reszty hali sportowej, całorocznie, z własnym wejściem i drogami ewakuacyjnymi.

Budynek został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych poprzez rampy oraz windy obsługujące wszystkie piętra hali i wieży. Zgodnie z ustaleniami zawartymi w SIWZ zaproponowany parking ma 151 miejsc postojowych, w tym autokarowych. Ciąg połączonych kładek umożliwia łatwiejszy dostęp z parkingu na poziom 0, oferując jednocześnie atrakcyjne widoki z ich wysokości na okolicę.

FORMA ARCHITEKTONICZNA BUDYNKU
Budynek hali i przystającej do niej wieży charakteryzuje surowe wykończenie z typowo lokalnego i naturalnego materiału – cegły. Duże powierzchnie ścian przełamują eskpresjonistyczne doświetlające otwory (hala) lub wypustki (wieża) w wątku wozówkowo-gotyckim. Oszczędne środki wyrazu mają na celu podkreślić zdecydowaną kompozycję brył. Nawiązują też do przedwojennych tradycji architektonicznych Słupska.
Cokół hali oraz kładki techniczno-komunikacyjne w poziomie 0 wykonane w żelbecie zaprojektowano pozostawić w naturalnej, surowej formie betonu, z wyraźnie widocznym deseniem szalunkowym. Powłokę wewnętrzną obiektu stanowi systemowa szklana ściana kurtynowa, rozpostarta na konstrukcji.

WYKOŃCZENIE WNĘTRZ
Wnętrza przewiduje się wykonać w minimalistycznej estetyce surowego betonu – analogicznie jak w przypadku elewacji, lecz malowanego na biało. Dominujące kolory to biel czerń i czerwień krzesełek na trybunach – kolory lokalnej drużyny sportowej.

ROZWIĄZANIA KONSTRUKCYJNE
Przeważa konstrukcja stalowa, obiekt zaprojektowano w systemie słupowo ryglowym na siatce 7 x 7m słupów. Trybuny oparto na prefabrykowanych dźwigarach żelbetowych. Przekrycie hali w systemie kratownicy Pratta rozpiętości 49 m. Poszycie z blachy stalowej łączonej na rąbek stojący. Konstrukcja wieży słupowo-ryglowa, żelbetowa. Konstrukcja kładek techniczno-komunikacyjnych wokół parkingu żelbetowa.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *